Güncel Sayı

Cilt: 6 Sayı: 2, 30.09.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makaleleri

Derleme

Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi, Zihinsel Engelli Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi
Biliş, Aile Danışmanlığı, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Kişilik Gelişimi, Duygusal gelişim, Sosyal Gelişim, Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji, Kültürlerarası Psikoloji
Doç. Dr. Cahit ERDEM Afyon Kocatepe Üniversitesi 0000-0001-6988-8122
Eğitim, Medya Okuryazarlığı, Eğitim Programları ve Öğretim
Fizik Eğitimi
Dr. Öğr. Üyesi Ergün Cihat ÇORBACI SİNOP ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0002-7874-956X
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Dr. Eylem ORUÇ Bilecik Şeyh Edebali University
Eğitim
Dr. Öğr. Üyesi Fatma AKCAN KIRIKKALE ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Sosyal Bilgiler Eğitimi
Doç. Dr. Fuat ELKONCA MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-2733-8891
Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Kültürlerarası Ölçek Uyarlama, Standart Belirleme ve Normlar, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Doç. Dr. Gökhan ARASTAMAN Hacettepe university
Eğitim
Dr. Öğr. Üyesi Gülçin ÇELİKER ERCAN ESKİŞEHİR OSMANGAZİ ÜNİVERSİTESİ 0000-0003-2501-9392
Eğitim, Eğitimin Psikolojik Temelleri , Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitimde Program Geliştirme
Doç. Dr. Kamuran ÖZDEMİR Bir kuruma bağlı değildir
Tarih Eğitimi
Doç. Dr. Kerim SARIÇELİK NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
Tarih Eğitimi, Osmanlı Tarihi, Yakınçağ Osmanlı Tarihi
Doç. Dr. Mahmut ÇİTİL GAZİ ÜNİVERSİTESİ, GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer), Özel Yetenekli Eğitimi, Eğitim, Eğitim Sosyolojisi, Sosyoloji
Doç. Dr. Mehmet MART NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ 0000-0001-5055-9951
Okul Dışı Öğrenme, Okul Öncesi Eğitim
Temel Eğitim, Sınıf Eğitimi
Dr. Öğr. Üyesi Mevlüt AYDOĞMUŞ NECMETTİN ERBAKAN ÜNİVERSİTESİ
Eğitim
Eğitim, Yükseköğretim Çalışmaları
Fen Bilgisi Eğitimi
Prof. Dr. Sezai KOÇYİĞİT AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ 0000-0003-0101-7683
Okul Öncesi Eğitim
Doç. Dr. Veysi AKTAŞ T.C. Milli Eğitim Bakanlığı 0000-0002-5174-7505
Kültürel Miras, Arşiv ve Müze Çalışmaları (Diğer), Okul Dışı Öğrenme, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Kültürel Miras ve Koruma
Dr. Yakup AYAYDIN T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Eğitim, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Tarih Eğitimi
Avrupa Siyasi Tarihi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi
Doç. Dr. Önder BALTACI KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ 0000-0002-9974-8507
Aile Danışmanlığı, Çocuk Gelişimi Eğitimi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer), Okul Psikolojik Danışmanlığı
Doktora Özkan GİNESAR Bir kuruma bağlı değildir 0000-0002-6921-1047
Sosyal Bilgiler Eğitimi
Okutman Şüra TEKİN NIGDE OMER HALISDEMIR UNIVERSITY
Eğitimde Program Değerlendirme

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi) bilimsel öneme sahip orjinal ve kaliteli yayınlar yayınlayarak bilime katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Eğitim bilimleri ve Öğretmen yetiştirmeye yönelik ilgili tüm alanlarda özgün araştırma makaleleri yayınlamayı amaçlayan, bağımsız, çift kör hakemli, açık erişimli, çevrimiçi  İngilizce yayın yapan bir dergidir. 

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisine gönderilen makaleler, daha önce yayınlanmamış veya başka bir yerde yayınlanmak üzere gönderilmemiş olmalıdır. AKEF Dergisi gönderim kurallarına ve dergi kapsamına uygun görülen yazılar alanında uzman en az iki hakeme bilimsel değerlendirme için gönderilir. Gönderilen çalışmanın uygunluğunu tartışan AKEF Dergisi Editör Kurulu üyeleri, daha sonra her bir gönderiye ilişkin hakemlerin yorumlarını dikkate alır. Gönderilen tüm yazılar için nihai karar Baş Editör'e aittir. AKEF Dergisi’nin Yayın Kurulu Committee on Publication Ethics (COPE) kriterlerine uymayı taahhüt eder.

Konu Kategorisi: Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme Alanları
Yayın Dili
Dergide Türkçe ve İngilizce makaleler yayınlanmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Biyoloji Eğitimi
Coğrafya Eğitimi
Eğitim Programları ve Öğretim
Eğitim Sosyolojisi
Eğitim Yönetimi ve Denetimi
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Fen Bilgisi Eğitimi
Fizik Eğitimi
Kimya Eğitimi
Matematik Eğitimi
Mesleki ve Teknik Eğitim
Öğretmenler İçin Uygulamadan İyi Örnekler
Öğretmen Eğitimi
Okul Öncesi Eğitimi
Özel Eğitim
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Görsel Sanat ve Tasarım Eğitimi
Sınıf Eğitimi
Sosyal Bilgiler Eğitimi
Tarih Eğitimi
Teknoloji ve Tasarım Eğitimi
Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi
Türkçe Eğitimi
Uzaktan Eğitim
Yabancı Diller Eğitimi
Yaratıcı Drama Eğitimi
Yaşam Boyu Öğrenme

Makale Başvuruları
Gönderilen makaleler derginin amaç ve kapsamına uygun olmalıdır. Orijinal, yayınlanmamış ve başka bir dergide değerlendirme sürecinde olmayan, her bir yazar tarafından içeriği ve gönderimi onaylanmış yazılar değerlendirmeye kabul edilir.

Okur Kitlesi
Hedef okuyucu kitlesi; Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme alanları ile ilgili meslek mensupları, uzmanlar, araştırmacılar, uzmanlık ve doktora öğrencileri yanı sıra bu alanla ilgili öğrencileridir. AKEF Dergisi sürekli mesleki gelişim ve araştırma kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlamayı hedefler.

Yayın Periyodu
Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi) Mart ve Eylül aylarında yayımlanır.

Telif Hakkı
AKEF Dergisinde yayımlanan çalışmaların telif hakları yazarlarına aittir. Yazarlar gönderdikleri fikri eserin, AKEF Dergisi tarafından Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) lisansı ile yayımlamasına izin verirler.

Ücret Politikası
Dergide makale yayını ve makale süreçlerinin yürütülmesi ücrete tabi değildir. Dergiye gönderilen ya da yayın için kabul edilen makaleler için hiçbir ad altında işleme ücreti ya da gönderim ücreti alınmaz. AKEF dergisi yayın politikaları gereği sponsorluk ve reklam da kabul etmemektedir. AKEF dergisinin tüm giderleri Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınevi tarafından karşılanmaktadır.

Makalelerin Özgünlüğü
AKEF Dergisi, daha önce başka bir yerde yayımlanan çalışmaları kabul etmemektedir.
https://intihal.net/docs/Kullan%C4%B1m%20Klavuzu%202021%20TR.pdfhttps://intihal.net/docs/Kullan%C4%B1m%20Klavuzu%202021%20TR.pdf

1.     *** Makale sisteme yüklendikten sonra editörlük tarafından intihal tarama programından kontrol edilecek ve benzerlik oranı % 15' in  altında ise hakemlik süreci başlatılacaktır.  Aksi durumda yazara geri iade edilecektir.    

*** Makale gönderiminde İntihal.net benzerlik raporu zorunludur.  intihal.net hakkında bilgi edinmek için https://intihal.net/  sayfasını inceleyiniz.


 1- 1. Yayım dili İngilizcedir. 

 2.  Yararlanılan eserlerin kaynakçada belirtilmesinde APA (http://www.apastyle.org/) stilinin kullanılması gerekmektedir.

3.  İnternetten yapılacak olan alıntılarda, Harvard Üniversitesi’nin yayınladığı kılavuzdan faydalanılabilir http://www.library.dmu.ac.uk/Images/Selfstudy/Harvard.pdf

4   Lütfen https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef   adresindeki makale gönderi dosyalarını tamamlayınız. 

5*** Yazarlara sayfa, punto, satır aralığı, paragraf, alıntı, kaynak gösterme vb. teknik konularda yardımcı olabilecek dosyalar dergimizin sayfasında yer alan Makale Gönderi Dosyaları  https://dergipark.org.tr/tr/pub/akef/page/9528  sekmesinde makale şablonu olarak mevcuttur.  Şablona uygun olarak hazırlanmayan çalışmalar ve eksik dosyalara sahip olan çalışmalar hakemlik sürecine dahil edilmeyecektir.

YAYIN ETİĞİ ve İLKELERİ

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi), yayın etiğini en yüksek standartlarda uygulamayı ve yayın etiğinin aşağıdaki ilkelerine uymayı taahhüt eder. Bu ilkeler Committee on Publication Ethics (COPE) ve Council of Science Editors (CSE), adlı kuruluşların dergi editörleri için geliştirdikleri öneri ve kılavuzlar temel alınarak hazırlanmıştır.

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi), yayın etiği kapsamında tüm paydaşların etik sorumlulukları taşıması beklenmektedir. Bu kapsamda AKEF Dergisi COPE (Yayın Etiği Komitesi) tarafından hazırlanan Yürütme Kılavuzu (Code of Conduct) ve Uygulama Rehberi (Principles of Transparency and Best Practice) izlemeyi taahhüt eder. Editörler için Cope Rehberi’nin (Cope Guidance for Editors) izlenmesi Editörlerin görevi kapsamında olup, Hakemler için Etik Rehberi (COPE Ethical Guidelines for Peer Reviewers) dergi hakemleri tarafından izlenmek durumundadır.

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi) uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır.

1. BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE AYKIRI GENEL EYLEMLER
a) İntihal: Başkalarının özgün fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermek,
b) Sahtecilik: Bilimsel araştırmalarda gerçekte var olmayan veya tahrif edilmiş verileri kullanmak,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları veya elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan cihaz veya materyalleri kullanılmış gibi göstermek, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
ç) Tekrar yayım: Mükerrer yayınlarını akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
d) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını, araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde ve uygun olmayan biçimde parçalara ayırıp birden fazla sayıda yayımlayarak bu yayınları akademik atama ve yükselmelerde ayrı yayınlar olarak sunmak,
e) Haksız yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri yazarlar arasına dâhil etmek veya olan kişileri dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini sonraki baskılarda eserden çıkartmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
(2) Diğer etik ihlal türleri şunlardır:
a) Destek alınarak yürütülen araştırmalar sonucu yapılan yayınlarda destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile bunların katkılarını belirtmemek,
b) Henüz sunulmamış veya savunularak kabul edilmemiş tez veya çalışmaları, sahibinin izni olmadan kaynak olarak kullanmak,
c) İnsan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek,
ç) İnsanlarla ilgili biyomedikal araştırmalarda ve diğer klinik araştırmalarda ilgili mevzuat hükümlerine aykırı davranmak,
d) İncelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri eser sahibinin açık izni olmaksızın yayımlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak,
e) Bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak,
f) Dayanaksız, yersiz ve kasıtlı olarak etik ihlal isnadında bulunmak,
g) Bilimsel bir çalışma kapsamında yapılan anket ve tutum araştırmalarında katılımcıların açık rızasını almadan ya da araştırma bir kurumda yapılacaksa ayrıca kurumun iznini almadan elde edilen verileri yayımlamak,
ğ) Araştırma ve deneylerde, hayvan sağlığına ve ekolojik dengeye zarar vermek,
h) Araştırma ve deneylerde, çalışmalara başlamadan önce alınması gereken izinleri yetkili birimlerden yazılı olarak almamak.
ı) Araştırma ve deneylerde mevzuatın veya Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerin ilgili araştırma ve deneylere dair hükümlerine aykırı çalışmalarda bulunmak.
i) Araştırmacılar ve yetkililerce, yapılan bilimsel araştırma ile ilgili olarak muhtemel zararlı uygulamalar konusunda ilgilileri bilgilendirme ve uyarma yükümlüğüne uymamak,
j) Bilimsel çalışmalarda, diğer kişi ve kurumlardan temin edilen veri ve bilgileri, izin verildiği ölçüde ve şekilde kullanmamak, bu bilgilerin gizliliğine riayet etmemek ve korunmasını sağlamamak,
k) Akademik atama ve yükseltmelerde bilimsel araştırma ve yayınlara ilişkin yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunmak, (YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, Madde 4)


Etik kurallar çerçevesinde; dergide değerlendirilmesi için Etik Kurul İzni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir:
1. Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar,
2. İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
3. İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
4. Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
5. Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar.


Bu çerçevede dergimizde değerlendirmeye alınacak çalışmalarda;
1. Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
2. Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
3. Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.
4. Editörler, değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlar. Editörler, çalışmada kullanılan konularda etik kurulun onayı, deneysel araştırmalarla ilgili hiçbir izin olmadığında çalışmayı reddetme sorumluluğuna sahiptir. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.

2. PAYDAŞLARIN SORUMLULUKLARI

Araştırmaların paydaşları ve okuyucularının, Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi) yayımlanan incelemelerde gördükleri bilimsel araştırma ve yayın etiğine ilişkin durumlarını akefdergisi@gmail.com email adresine veya Necmettin Erbakan Üniversitesi Bilimsel Yayınlar Koordinatörlüğüne (biyak@erbakan.edu.tr) bildirmelerini memnuniyetle karşılar.

a) Editörlerin Sorumlulukları

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi) editörü ve editör yardımcıları, Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kuralları (COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors), Committee on Publication Ethics (COPE) 'nin yayınladığı Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kuralları (COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors) ve yayın etiğinin kötüye kullanımı ya da ihlali ile ilgili olası durumlarda COPE tarafından geliştirilen Yayın Etiği Akış Şemaları ilkelerine dayanarak aşağıdaki etik görev ve sorumlulukları sağlayacaktır :

• Tarafsızlık ve Yayıncıya Ait Özgürlük: Editörler gönderilen makale önerilerini derginin kapsamına uygun olması ve çalışmalarının önemi ve orijinalliğini dikkate alarak değerlendirirler. Editörler, makale önerisini sunan yazarların ırk, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, uyruk veya politik görüşlerini dikkate almazlar. Düzeltme ya da yayınlama kararına dergi editör kurulu dışında diğer kurumlar etki edemez. Editörler, yayımlanan sayıların okuyucuya, araştırmacıya, uygulayıcıya ve bilimsel alana katkıda bulunmasına ve özgün nitelikte olmasına özen gösterir.
• Bağımsızlık: Editörler, (Editör ve Yardımcı Editörler) ile yayıncı arasındaki ilişki editör bağımsızlığı ilkesine dayanmaktadır. Editörler ve yayıncı arasındaki yazılı anlaşmaya göre, editörlerin tüm kararları yayıncıdan ve dergi sahibinden bağımsızdır. Editörler, dergi politikası, yayım kuralları ve seviyesine uymayan eksik ve hatalı araştırmaları hiçbir etki altında kalmadan reddetmelidir.
• Gizlilik: Editörler gönderilen bir yazıyla ilgili bilgileri, sorumlu yazar, hakemler ve yayın kurulu dışında başka herhangi biriyle paylaşmazlar. En az iki hakem tarafından değerlendirilen makalelerin çift taraflı kör hakemlik sistemine göre değerlendirilmesini sağlar ve hakemleri gizli tutar.
• Bilgilendirme ve Görüş Ayrılıkları: Editörler ve yayın kurulu üyeleri, yazarların açık yazılı izni olmaksızın kendi araştırma amaçları için sunulan bir makalede yayınlanmamış bilgileri kullanmazlar. Editörler, kabul ya da reddettiği makalelerle ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
• Basım Kararı: Editörler, yayınlanmak üzere kabul edilen tüm makalelerin, alanında uzman olan en az iki hakem tarafından hakem değerlendirmesine tabi tutulmasını sağlar. Editörler, dergiye gönderilen makalelerden hangi eserin yayınlanacağına, söz konusu çalışmanın geçerliliğine, araştırmacılara ve okurlara olan önemine, hakemlerin yorumlarına ve bu gibi yasal şartlara göre karar vermekten sorumludur. Editörler, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir. Dolayısıyla sorumluluk ve yetkisini yerinde ve zamanında kullanmak zorundadır.
• Etik Kaygılar: Editörler sunulan bir yazıya veya yayınlanmış makaleye ilişkin etik kaygılar ortaya çıktığında tedbirler alacaktır. Nitekim fikri mülkiyet haklarından ve etik standartlardan ödün vermeden iş süreçlerine devam ederler. Yayınlandıktan yıllar sonra ortaya çıksa bile, bildirilen her etik olmayan yayınlama davranışı incelenecektir. Editörler, etik kaygılar oluşması durumunda COPE Flowcharts'ı takip eder. Etik sorunların önemli olması durumunda düzeltme, geri çekme uygulanabilir veya konu ile ilgili endişeler dergide yayınlanabilir.
• Dergi Kurullarıyla İşbirliği: Editörler, danışma komitesi üyelerinin tümünün yayın politikalarına ve yönergelerine uygun olarak süreçleri ilerletmesini sağlar. Danışma kurulu üyelerine yayın politikaları hakkında bilgi verir. Danışma kurulu üyelerinin çalışmalarını bağımsız olarak değerlendirmesini sağlar. Yeni danışma kurulu üyelerine katkıda bulunabilir ve uygun şekilde karar verir. Değerlendirme için danışma kurulu üyelerinin uzmanlığına uygun çalışmaları göndermelidir. Danışma kurulu ile düzenli olarak etkileşime geçer. Yayın politikaları ve dergi gelişimi için yayın kurulu ile düzenli toplantılar düzenler.


b) Yazarların Sorumlulukları

1. Raporlaştırma Standartları: Orijinal araştırmanın yazarları, yapılan çalışmanın ve sonuçların doğru bir şekilde sunulmasını ve ardından çalışmanın öneminin objektif bir şekilde tartışılmasını sağlamalıdır. Makale önerisi yeterli detay ve referans içermelidir.
2. Veri Erişimi ve Saklama: Yazarların, çalışmalarının ham verilerini saklamaları gerekmektedir. Gerektiğinde, dergi tarafından talep edilmesi durumunda editör incelemesi için sunmalıdırlar.
3. Özgünlük ve İntihal: Yazarlar, tamamen orijinal eserler göndermelidirler ve başkalarının çalışmalarını veya sözlerini kullanmışlarsa, bu uygun şekilde alıntılanmış olmalıdır. İntihal, tüm biçimlerinde etik olmayan yayıncılık davranışını oluşturur ve kabul edilemez. Bu nedenle dergiye makale gönderen tüm yazarlardan benzerlik oranı raporu istenmektedir.
4. Birden çok, yinelenen, yedekli veya eşzamanlı gönderim / yayın: Yazarlar başka bir dergide daha önce yayınlanmış bir makaleyi değerlendirilmek için göndermemelidir. Bir makalenin birden fazla dergiye eşzamanlı olarak sunulması etik olmayan yayıncılık davranışıdır ve kabul edilemez.
5. Makalenin Yazarlığı: Sadece yazarlık kriterlerini yerine getiren kişiler, yazının içeriğinde yazar olarak listelenmelidir. Bu yazarlık kriterleri şu şekildedir; (i) tasarım, uygulama, veri toplama veya analiz aşamalarına katkı sağlamıştır (ii) yazıyı hazırlamış veya önemli entelektüel katkı sağlamış veya eleştirel olarak revize etmiştir veya (iii) makalenin son halini görmüş, onaylamış ve yayınlanmak üzere teslim edilmesini kabul etmiştir. Sorumlu yazar, tüm yazarların (yukarıdaki tanıma göre) yazar listesine dâhil edilmesini sağlamalı ve yazarların makalenin son halini gördüklerini ve yayınlanmak üzere sunulmasını kabul ettiklerini beyan etmelidir.
6. Beyan ve Çıkar Çatışmaları: Yazarlar, mümkün olan en erken aşamada (genellikle makale gönderimi sırasında bir bildirme formu sunarak ve makalede bir beyanı dâhil ederek) çıkar çatışmalarını açığa çıkarmalıdır. Çalışma için tüm mali destek kaynakları beyan edilmelidir (varsa hibe/fon numarası veya diğer referans numarası dâhil).
7. Hakem Değerlendirme: Yazarlar hakem değerlendirme sürecine katılmakla yükümlüdürler ve editörlerin ham veri taleplerine, açıklamalara ve etik onayının kanıtlarına ve telif hakkı izinlerine derhal yanıt vererek tam olarak iş birliği yapmakla yükümlüdürler. İlk olarak "gerekli revizyon" kararı verilmesi durumunda, yazarlar hakemlerin yorumlarına sistematik bir şekilde verilen son tarihe kadar yazılarını gözden geçirip yeniden ibraz etmelidir.
8. Yayınlanan Eserlerde Temel Hatalar: Yazarlar kendi yayınladıkları çalışmalarında önemli hatalar veya yanlışlıklar bulduklarında, dergi editörlerini veya yayıncılarını derhal bilgilendirmek ve makale üzerinde bir dizgi hatası (erratum) düzeltmek veya makaleyi yayımdan çıkarmak için dergi editörleriyle veya yayıncılarıyla işbirliği yapmakla yükümlüdür. Editörler veya yayıncı, yayınlanan bir çalışmanın önemli bir hata veya yanlışlık içerdiğini üçüncü bir şahıstan öğrenirse, yazarın makaleyi derhal düzeltme veya geri çekme veya derginin editörlerine kâğıdın doğruluğuna dair kanıt sunma yükümlülüğünü almalıdır.

c) Hakemlerin Sorumlulukları

1. Editoryal Kararlara Katkı: Editör kararlarında editörlere yardımcı olur ve editoryal iletişim yoluyla yazarlara makalelerini iyileştirmede yardımcı olur. Makale ile ilgili diğer makale, eser, kaynak, atıf, kural ve benzeri eksiklerin tamamlanmasını işaret edilmelidir.
2. Sürat: Makale önerisini incelemek için yeterli nitelikte hissetmeyen veya makale incelemesinin zamanında gerçekleşemeyeceğini bilen herhangi bir hakem, derhal editörleri haberdar etmeli ve gözden geçirme davetini reddetmeli, böylece yeni hakem atamasının yapılması sağlanmalıdır.
3. Gizlilik: Gözden geçirilmek üzere gönderilen tüm makale önerileri gizli belgelerdir ve bu şekilde ele alınmalıdır. Editör tarafından yetkilendirilmedikçe başkalarına gösterilmemeli veya tartışılmamalıdır. Bu durum inceleme davetini reddeden hakemler için de geçerlidir.
4. Tarafsızlık Standartları: Makale önerisi ile ilgili yorumlar tarafsız olarak yapılmalı ve yazarların makaleyi geliştirmek için kullanabileceği şekilde öneriler yapılmalıdır. Yazarlara yönelik kişisel eleştiriler uygun değildir.
5. Kaynakların Kabulü: Hakemler, yazarlar tarafından alıntılanmayan ilgili yayınlanmış çalışmaları tanımlamalıdır. Hakem ayrıca, incelenen yazı ile başka herhangi bir makalenin (yayınlanmış veya yayınlanmamış) herhangi bir önemli benzerliğini editörüne bildirmelidir.
6. Çıkar Çatışmaları: Çıkar çatışmaları editöre bildirilmelidir. Hakemler ile değerlendirme konusu makalenin paydaşları arasında çıkar çatışması olmamalıdır.

Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF Dergisi), makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti ödemezler. Derginin tüm giderleri Necmettin Erbakan Üniversitesi tarafından karşılanmaktadır.

28981289802580829733